GAP 23-24 May Flores - Tikal - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Joke & Geert Baut - Cortenbosch - WaarBenJij.nu GAP 23-24 May Flores - Tikal - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Joke & Geert Baut - Cortenbosch - WaarBenJij.nu

GAP 23-24 May Flores - Tikal

Door: Geert en Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke & Geert

24 Mei 2008 | Guatemala, Tikal

Vandaag vroeg uit de veren, om 2h30 deze morgen, om een uurtje later te vertrekken naar Tikal. Ongeveer een uurtje en twintig minuten rijden, dus voor zonsopgang waren we er. Na een wandeling van ongeveer een half uurtje zagen we de eerste tempel voor ons verschijnen. De maya`s waren blijkbaar dikke krakken. Op naar de houten trappen om tempel IV te beklimmen, de hoogste tempel van de site, namelijk 64 meter. Het zicht boven is adembenemend. In de verte zien we andere tempels, nog in de wolken en redelijk donker want de zon is nog niet op. Plots horen we weer dat brullend geluid, king kong? Nee, `t zijn maar kleine Howlermonkeys (brulapen) van ocharme maximum ne halve meter groot. Nog even boven blijven zitten, maar door de wolken gn zonsopgang gezien en dus op naar de volgende tempels. De site is enorm groot, wegje af, wegje op,... Uiteindelijk komen de aan tempel V, wow deze is enorm. Op de foto zie je Geert bijna niet staan naast de tempel. Ook deze kan je beklimmen, maar met supersteile vieze ladders waar je door kan kijken en da bijna 60 meter hoog, gewoon voortklimmen, ni naar beneden kijken. Uiteraard is de klim meer dan de moeite waard. En dan naar beneden, sommige vrouwen van de groep al aan `t tsjimpen, ik heb dan maar als verpleegster hun psychologisch bijgestaan. Geert heeft analoge foto`s van beneden gemaakt. Volgende indrukwekkende was het Gran Plaza, met twee grote tempels, 1 voor de koning en 1 voor zijn vrouw vermoedelijk, en verschillende gebouwen errond, vaak begraafplaatsen van andere koningen of belangrijke personen. Meer informatie in de Lonely Planet of op internet, want de gids heeft niet veel verhalen verteld.
Wel vertelde hij dat er tijdens de Mayaperiode heel veel geofferd werd en niet alleen dieren maar ook mensen. Sommigen waren zelfs vrijwilligers omdat ze dachten dat hun volgende leven dan beter zou zijn. Verder hadden de Maya`s ook een interessant `balspel` de verliezer van het spel werd namelijk geofferd en dit op veertien verschillende manieren, gestenigd, onthoofding, verbranding,...

Bon, genoeg gebabbeld. Indrukwekkende site en een must voor iedereen. De foto's volgen hieronder. Bekijk ook onze laatste foto's vanuit El Bambu in Antigua en van in Rio Dulce, want deze hebben we net gepost.
Morgen vertrekken we voor 2 dagen naar San Ignacio, Belize, van waaruit we waarschijnlijk Cay Caulker zullen bezoeken, en dan op naar Playa del Carmen en dan gedurende 3 weken richting Mexico City.

Groetjes aan iedereen.

J and G

• 27 Mei 2008 - 08:43

Mieke Leje,:

Dag Joke en Geert,
    Aan het thuisfront alles normaal.
    Geen spectaculaire dingen.
    Het gaat goed met iedereen.

• 01 Juni 2008 - 02:08

Greet:

ik blijf jullie volgen , maar ik reageer niet graag schriftelijk. Ben blij dat jullie een fijne tijd gehad hebben met mijn zoon en ik wens jullie nog veel reisplezier.

Joke & Geert

Al jaren dromen we van een reisje rond de wereld. Nu vonden we het tijd om deze droom te verwezenlijken. Dus na veel plannen, voorbereiding is het eindelijk zover: bijna één jaar vakantie en de wereld met zijn prachtige cultuur en natuur op een "basic" manier ontdekken, met de rugzak. Zoals een vriendin van mij ooit schreef; onze thuis zal zijn waar onze rugzak staat. Een groot avontuur waar we echt naar uit kijken!

Actief sinds 09 Maart 2008